یزدفردا:سخن‌گوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عذرخواهی رسمی عربستان از ایران و مجازات دو مأمور خاطی فرودگاه جده را دو شرط اصلی لغو تحریم عمره از سوی ایران برشمرد.
به گزارش ایسنا، حسین نوش‌آبادی درباره تأثیر نامه عذرخواهی عربستان در لغو تحریم عمره گفت: تا زمانی که دولت عربستان عذرخواهی رسمی‌اش را به ایران ابلاغ نکند و دو مأمور خاطی و هتاک عربستان به اشد مجازات نرسند سفرهای عمره همچنان لغو خواهند ماند. این دو شرط، دو شرط اساسی جمهوری اسلامی برای پایان تعلیق عمره است.
او افزود: عذرخواهی رسمی هنوز از سوی مراجع رسمی عربستان به دست ما نرسیده است. البته دولت عربستان در مذاکرات با مسوولان ما متعهد شده است که دو مأمور خاطی فرودگاه جده را به اشد مجازات برساند. نامه عذرخواهی عربستان بررسی می‌شود اما کافی و جواب‌گوی شأن ملت ایران نیست. تا زمانی که امنیت کامل زائران در عربستان تأمین نشود و شأن آن‌ها به درستی درنظر گرفته نشود، عمره لغو خواهد بود.

نوش‌آبادی در نشست خبری امروز (سه‌شنبه، هشتم اردیبهشت) با بیان این‌که ایران از سیاست دائمی لغو عمره استقبال نمی‌کند، گفت: ما به دنبال لغو همیشگی عمره نیستیم و کشور عربستان را به عنوان خادم حرم الهی موظف می‌دانیم که علاوه بر تأمین امکانات و امنیت داخلی کشور برای زائران، به آن‌ها و کرامت انسانی احترام بگذارد.
پورمحمدی: بهره‌برداری سیاسی از موضوع پول‌ کثیف غلط است
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
یزدفردا:وزیر دادگستری گفت: اکنون موضوع پول کثیف به کشمکش سیاسی تبدیل شده و استفاده سیاسی و بهره‌برداری سیاسی از این موضوع غلط است.
 
مصطفی پورمحمدی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در جمع خبرنگاران درباره‌ نامه وزیر ورزش به وی به مناسبت آزادی زندانیان جوان در هفته جوان گفت: این که ما به فکر جوانان باشیم حرف درستی است. ما در زندان جوانانی را داریم که فریب خورده‌اند و عمل مجرمانه انجام داده‌اند و در حال حبس هستند. گام اصلی در خصوص آنها این است که بتوانیم آنها را اصلاح و به جامعه به صورت آبرومندانه باز گردانیم که ما در این زمینه تلاش می‌کنیم.
 
وی افزود: ما در حال تلاش برای بازگرداندن آنها به محیط کار از لحاظ قانونی هستیم؛ زیرا جامعه آنها را نمی‌پذیرد و آنها مجبور می‌شوند در محیط خلاف کار کنند و این بزرگترین آفت برای جامعه است.
 
وی ادامه داد: عفو زندانیان به مناسبت‌های مختلف به آن‌ها داده می‌شود. ان‌شاء الله این جوانان هم مشمول این موضوع خواهند شد.
 
وی درباره‌ تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده گفت: به طور جد از طریق مجاری مجاری کنسولی و قضایی و دادستانی موضوع را پیگیری می‌کنیم. تصمیم کشورمان در توقف سفر عمره تصمیم قاطعی بوده است و کشور در سطح مناسب برخورد کرده است.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره‌ پیشنهاد وزارت دادگستری برای مجازات اسید پاشی که باید شفاف شود گفت: ما پیشنهاد لازم را در این زمینه داده‌ایم و منتظریم که موضوع اسید پاشی و تشدید مجازات آن از سوی قوه قضاییه بررسی قضایی شود و به صورت لایحه به مجلس ارائه شود.
 
وی درباره‌ پرونده بابک زنجانی نیز گفت: یکسره در این زمینه اطلاع رسانی می‌شود. ما در حال کشف اموال وی در داخل کشور هستیم تا آن را به وزارت نفت منتقل کنیم تا این وزارتخانه آن را به‌روز کند.
 
پورمحمدی درباره‌ موضوع پول‌های کثیف که وزیر کشور از آن خبر داده بود، گفت: قرار است که شما این موضوع را ادامه ندهید و بنده در گفت و گوی ویژه گفتم که ما باید نسبت به تعیین و تکلیف هزینه انتخاباتی اقدام کنیم. به نظرم باید موضوع پول کثیف تکلیفش روشن شود البته سیاست‌گذاری لازم در این زمینه انجام شده که از مجمع تشخیص به دولت و نهایتا از دولت به مجلس می‌رود.
 
وی افزود:‌ کار مهم این است که پول ناروا و غیرقانونی و ناصواب هر کجا که برود ما آن را قبول نکنیم، بخصوص در محیط انتخاباتی. ما باید این موضوع را کنترل کنیم البته پول کثیف نباید این چنین در رسانه‌ها و افکار عمومی و اظهار نظرها پرداخته می‌شد. اکنون این موضوع به کشمکش سیاسی تبدیل شده است و استفاده سیاسی و بهره‌برداری سیاسی از این موضوع غلط است.
 
وی افزود: باید اجازه دهیم که روال قانونی هزینه انتخاباتی روشن شود که ما دنبال آن هستیم.
 
پورمحمدی درباره‌ تغییر تشکیلات وزارت دادگستری نیز گفت: ما کار آن را شروع کرده‌ایم و از امروز آغاز شده و آن را انجام خواهیم داد.
هم دلی و هم زبانی؛ چرا و چگونه؟
گل به خودی نزنیم
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
محمد یزدی‌زاده؛ نامگذاری‌های حکیمانهِ هرسال توسط رهبرانقلاب، همچون همیشه افق‌های امیدبخش روشن وتازه‌ای درمسیر پرفرازونشیب و مملو از خطرات گوناگون انقلاب اسلامی می‌گشاید. افق‌هایی که دستیابی به آنان همواره و تنها در سایه عزم جدی و راسخ و خواست ملی و همگانی فراهم و میسر بوده است.

اگرچه دربرخی از سال‌های پشت سر کم توجهی و کوتاهی و عدم کفایت مسئولین و دست اندرکاران و قانونگذاران، از شتاب حرکت سازنده و موثر به سوی افق‌های ترسیم شده کاسته است و در برخی موارد نتایج مطلوب و رضایتبخش حاصل نگردیده و صرفاٌ به برگزاری کنفرانس‌ها و گردهمایی‌ها و کارگروه‌های تخصصی بدون خاصیت منتهی شده‌اند.

نامگذاری سال ۹۴ با عنوان «دولت و ملت؛ هم دلی و هم زبانی» اما تفاوتی ماهوی و ساختاری با سایر نامگذاری‌ها دارد. تفاوت از آن جهت که؛ به منظور تحقق این شعار پیش از آنکه نیاز به اقدامات سیاسی و اقتصادی و اجرایی و تقنینی باشد، نیاز به تفاهم و درک متقابل و همفکری و دریک کلام‌‌ همان «هم دلی و هم زبانی» است.

دیگر نیاز به برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای رنگین و پرخرج و نمایشی و بلااثر نیست؛ دیگر نیاز به سخنرانی و مصاحبه و سخن پراکنی نیست؛ فقط و فقط نیاز به فهمیدن و درک کردن و استنباط درست و صحیح از شرایط و مقتضیات و درد طرفین یعنی «دولت و ملت» است.

بدون تردید هم دلی وهم زبانی به معنای هم فکر بودن و هم عقیده بودن و یکسان بودن با دیگران نیست؛ هم دلی و هم زبانی به مفهوم قبول یک طرفه نظر و عقیده دیگری و یا تحمیل فکر و اندیشه خود به دیگری نیست؛ بلکه هم دلی و هم زبانی به معنای باهم بودن است؛ نه برهم بودن؛ به مفهوم تفاهم است؛ نه تقابل؛ به معنی انتقاد منصفانه است؛ نه انتقام خصمانه؛ به معنای تحمل یکدیگراست؛ نه تنفر از همدیگر؛ به مفهوم احترام به عقاید و نظرات یکدیگر است؛ نه تکفیر و تحقیر و طرد دیگران.
 
شاید بتوان گفت این روز‌ها یکی از بارز‌ترین مثال‌ها برای تمرین و ممارستِ «هم دلی و هم زبانی میان دولت و ملت»، موضوع هسته‌ای است که در جای جای کشور و در میان همه اقشار جامعه از صدر تا ذیل و در همه تریبون‌ها صحبت از بد و خوب بیانیه لوزان است؛ و بسیاری همچنان برطبل افراط و تفریط می‌کوبند؛ برخی آنچنان به آن می‌تازند که تو گویی هیچ کار مثبتی صورت نگرفته و چه تفسیرهای عجیب و غریبی که نمی‌کنند و چه شعر‌ها و لطیفه‌ها که نمی‌سازند و دولت را سازشکار و ... خطاب می‌کنند.

در مقابل برخی دیگر به گونه‌ای دفاع می‌کنند که توگویی توافق نهایی انجام شده و هیچ ابهامی وجود ندارد و ملت ایران به همه حقوق خود دست یافته است؛ بدون شک هردو گروه در اشتباهند و لزوما در اینجا پیام هم دلی و هم زبانی همانا واقع بینی و میانه روی و درک متقابل شرایط و حساسیت‌های موجود است؛ همچنان که رهبر انقلاب دراین خصوص فرمودند: «نه موافقم نه مخالف».

یکی دیگر از مهم‌ترین و تلخ‌ترین موضوعات و اتفاقات اخیر که می‌تواند فرصتی تاریخی برای آزمون «هم دلی و هم زبانی» باشد، حادثه دردناک و غیرقابل تحمل فرودگاه جده در جسارت به دو زائر نوجوان ایرانی است که دل هر انسان آزاده و شریفی را به درد آورده است. زمانی که به واکنش‌های اقشار مختلف جامعه و مسئولین و صاحبنظران و سیاسیون نگاهی می‌اندازیم، گروهی را می‌بینیم که در سایت‌های خبری و فضاهای مجازی و تریبون‌ها از زاویه‌ای موضوع را بررسی و تحلیل می‌کنند که تو گویی دنیا به آخر رسیده و بایستی طومار آل سعود را در هم بپیچیم و دمار از روزگارش درآوریم و داستان دشمنی عرب و عجم پیش کشیده می‌شود و عده‌ای هم از آن طرف بام می‌افتند و اصل فریضه حج را زیر سوال می‌برند.

در مقابل گروهی دیگر هم شاید با مسامحه و مصالحه و با توجیهات عجیبی مثلا چون «شبه تجاوز» صورت گرفته، سعی دارند القاء کنند که نباید خیلی نگران باشیم و ادای روشنفکری درمی آورند. دراین مقوله هم هردو گروه به خطا می‌روند. دراینجاست که بایستی دولت و ملت با انتخاب مسیر مشترک و براساس عزت و حکمت و مصلحت به تصمیماتی عالمانه و قاطعانه برسند.

اگرچه تصمیم درست دولت مبنی برتوقف حج عمره تا تعیین تکلیف ماموران خاطی که خواسته بسیاری از مردم نیز بود، خود بخشی از این مسیر مشترک بین دولت و ملت است.

الحق و والانصاف سال ۹۴ به درستی و به زیبایی سال «هم دلی و هم زبانی دولت و ملت» نامیده شد؛ چراکه امروز دولت و ملت هر دو بیش از پیش به شدت به آن نیازمندند.

به عبارت دیگر با نگاهی موشکافانه‌تر به حوادث اخیر منطقه و بحث داغ و سرنوشت ساز هسته‌ای که هنوز به سرانجام نهایی نرسیده است و با توجه به تلاش‌های دولت تدبیروامید جهت تنش زدایی بین المللی و غلبه بر تفکر ایران هراسی و اسلام‌ستیزی که به مذاق بسیاری خوش نیامده، متوجه خواهیم شد که دشمنان دیرینه این مرز وبوم فرصت را غنیمت شمرده و در کمین این ملک و ملت نشسته‌اند تا بتوانند از این نمد کلاهی برای خود بدوزند و از آب گل آلود ماهی بگیرند.

بنابراین هر عقل سلیمی حکم می‌کند که با رفتار‌ها و گفتارهای دشمن پسند خود، ناخواسته در جبهه دشمن قرار نگیریم و گل به خودی نزنیم. لذا همه ما مکلفیم با بصیرت کامل و درک درست و شناخت صحیح موقعیت و منافع ملی و با راهبرد عزت و حکمت و مصلحت و با هم دلی و هم زبانی در عبور سلامت و سربلند از پیچ‌های تند و تاریخی انقلاب، سهم خود را ایفا نموده و آرزوهای دشمنان را به یاس و رویا‌هایشان را به کابوس ابدی مبدل سازیم.
ممانعت از پرواز شیعیان عربستانی به ایران
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جموری اسلامی(هما) از مذاکرات هما با سازمان هواپیمایی عربستان خبر داد.
 به گزارش ایسنا، فرهاد پرورش همچنین از راه‌اندازی سامانه خرید اینترنتی بلیت این شرکت برای ایرانیان خارج از کشور در ۲ ماه آینده خبر داد و با بیان اینکه امکان خرید اینترنتی بلیت‌های این شرکت در آینده نزدیک برای ایرانیان مقیم خارج از کشور فراهم می‌شود گفت: سامانه خرید اینترنتی بلیت برای ایرانیان خارج از کشور در حال راه اندازی است، البته در برخی کشورها برای ایرانیان مشکل نقل و انتقال پول وجود دارد که در حال رفع این مشکلات هستیم و در نظر داریم تا حدود دو ماه آینده این سامانه را نصب و راه اندازی کنیم.
 
پروروش همچنین درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی پرواز ایران (تهران) - پرتغال (لیسبون) نیز گفت: بر اساس درخواست هواپیمایی هما در این زمینه مذاکراتی بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران و پرتغال انجام شده و مورد توافق دو طرف نیز قرار گرفته است. سازمان هواپیمایی کشوری هم مقدمات اصلی آن را برای قرارداد هوایی انجام داده و منتظر توافق نهایی هستیم.
 
وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره آخرین وضعیت مذاکرات شرکت هما با سازمان هواپیمایی عربستان به دلیل عدم پذیرش بوئینگ ۷۴۷ هما در فرودگاه جده به بهانه سن بیش از ۲۵ سال این هواپیما گفت: سازمان هواپیمایی عربستان در گذشته این موضوع را مطرح کرده بود که بر اساس مذاکرات انجام شده مبنی بر اینکه «هواپیماهای هما از نظر ایمنی مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری ایران است و سالیان سال پروازهای این شرکت به فرودگاه های عربستان با ایمنی کامل انجام شده است» به آنها اعلام کردیم این محدودیت از سوی کشور عربستان برداشته شود که درباره این موضوع توافق شد.
 
پرورش ادامه داد: ضمن اینکه همین هواپیمایی که فرودگاه جده از ورود آن امتناع کرد در حج عمره امسال بدون هیچ مشکلی بیش از ۱۰۰ پرواز به عربستان انجام داده است. در حال حاضر در دنیا تعداد زیادی هواپیمای ایرباس، بوئینگ و برخی دیگر از انواع هواپیماها با عمر بیش از ۲۵ سال در امریکا، اروپا و سایر کشورها در حال پرواز هستند و این مساله به راحتی قابل بررسی است.
 
مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما ادامه داد: به دلیل برخی تنش‌های سیاسی که طی چند هفته گذشته اتفاق افتاد یکسری بازرسی هایی از هواپیماهای شرکت‌های ایرانی انجام شد که خوشبختانه ایراد خاصی پیدا نکردند، اما حدود دو هفته گذشته از دو پرواز هما در مسیر دمام - مشهد که شیعیان عربستان را برای زیارت بارگاه امام رضا (ع) به مشهد منتقل می‌کرد و همچنین پرواز اصفهان به جده که زائران ایرانی را به عربستان جابجا می‌کرد جلوگیری کردند.
 
وی با بیان اینکه از پذیرش هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ هما در مسیر اصفهان به جده در مرز هوایی ورود به عربستان جلوگیری شد گفت: بهتر بود اجازه فرود هواپیما در فرودگاه جده داده می‌شد و بعد اعلام می‌کردند که این هواپیما پرواز نکند. البته ما مسافران آن پرواز را با هواپیمای دیگری منتقل کردیم اما همه می‌دانند که سن هواپیما ملاک برای ایمنی نیست گرچه از نظر اقتصادی هزینه‌های شرکت دارنده هواپیما را افزایش می‌دهد اما ملاک ایمنی نیست. ضمن اینکه سن هواپیمای ایرباس ۳۲۰ شرکت هواپیمایی جرمن وینگز از شرکت های تابع لوفت‌هانزای آلمان که ماه گذشته بر اساس گزارشات به دلیل مشکلاتی که خلبان برای هواپیما ایجاد کرد، دچار حادثه شد ۲۵ ساله بود و این هواپیما در یکی از بهترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا عملیاتی بود.
 
پرورش افزود: شرکت هواپیمایی سعودی هم طبق سوابقی که ما داریم بسیاری از زائران ما را با هواپیماهای اجاره‌ای جابجا می کند لذا امتناع از پذیرش هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ هما در فرودگاه جده بیشتر به تنش های سیاسی مربوط می‌شود که امیدواریم با مذاکراتی که در حال انجام است این مشکل برطرف شود.
آخرین پرواز عمره ۴ صبح امروز به ایران برگشت
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: آخرین پرواز عمره ۴ صبح امروز در فرودگاه امام خمینی(ره) نشست.
 
به گزارش تسنیم، سعید اوحدی با بیان اینکه بامداد امروز آخرین پرواز عمره در فرودگاه حضرت امام روی زمین نشست اظهار داشت: پلیس و دستگاه قضایی عربستان هیچ توجیهی برای تعلل در محاکمه آن دو پلیس ندارند و باید هر چه سریع‌تر این محاکمه صورت گیرد.
 
وی اضافه کرد: محاکمه دو پلیس سعودی کف خواسته‌های سازمان حج و زیارت ایران است و علاوه بر آن حصول اطمینان امنیت زائر باید برای ما ایجاد شود تا دوباره عمره را شروع کنیم.
 
پرداخت قسط دوم حج تمتع از شنبه به مدت 10 روز
اوحدی همچنین در خصوص زمان پرداخت قسط دوم هزینه سفر حج تمتع اعلام کرد: پرداخت قسط دوم از شنبه 5 اردیبهشت از طریق شعب بانک ملی آغاز و به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت.
 
وی ضمن تشکر از زائران عزیزی که قسط اول سفر حج خود را به موقع پرداخت کرده‌اند، تأکید کرد: امیدواریم زائران متقاضی حج تمتع نسبت به پرداخت قسط دوم نیز در زمان مقرر اقدام کنند.
 
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص خدمات این سازمان در حج تمتع نیز از رشد قابل توجه کیفیت هتل‌های اجاره شده سخن گفت و اعلام کرد: با وجود افزایش 8 درصدی نرخ تسعیر ارز و همچنین افزایش کیفیت 25 درصدی امکانات اقامتی، نه تنها افزایش قیمتی را برای حجاج عزیز نداشتیم بلکه هزینه سفر حج سال جاری 5 درصد نیز کاهش یافته است.
 
از ابتدای عملیات اعزام زائران ایرانی به عمره تا روز 24 فروردین 94 تعداد 410 هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی مشرف شده‌اند. ضمناً سفر حج تمتع از اول شهریور آغاز خواهد شد و حجاج عزیز در قالب 453 کاروان که 58 درصد آنها مدینه قبل هستند، عازم سفر حج خواهند شد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا